niedziela, 26 maja 2019

OSZUKANA - MAGDA STACHULA | RECENZJA


Najbardziej przerażające w tej historii jest to, że to naprawdę mogło spotkać każdego z nas.

Magda Stachula "Oszukana"

Zamykam ostatnią stronę książki, czytam też podziękowania...

Czuję niedosyt. Chciałabym dodać do tej książki chociaż kilkanaście stron, które jeszcze bardziej wyjaśniłyby losy bohaterów. Wszystko zostało wyjaśnione, ale mnie brakuje bardziej szczegółowego opisu końcowego kilku wątków. Chyba że .... jeśli autorka zostawiła sobie furtkę na kolejny tom, to ja jestem pierwsza w kolejce do przeczytania.

W skrócie

Lena to dobrze zapowiadająca się studentka, marząca o zawodzie fotografa. Emil jest lekarzem okulistą, któremu właśnie zwolnił się pokój do wynajęcia. Natomiast Nikodem to młody biznesmen z problemami natury psychologicznej, walczący o każdy kolejny dzień. W jaki sposób ich ścieżki życia łączą się ze sobą? Tego dowiecie się dopiero po przeczytaniu książki. Mogę zdradzić tylko jedno. Nie spodziewacie się nawet jak bardzo problematyczne jest ich życie i ile każdy z nich kryje tajemnic.

Kim jest Magda Stachula?

Absolwentka judaistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez kilka lat pracowała w firmie zajmującej się importem kamer do monitoringu wizyjnego. Obraz z kamery zainstalowanej na tramwaju, który jeździ po czeskiej Pradze, był inspiracją do powstania jej debiutanckiej książki "Idealna", thrillera psychologicznego, w nurcie domestic noir. Książka ukazała się w 2016 roku, błyskawicznie zdobyła status bestsellera i została nominowana do prestiżowej nagrody Książka Roku portalu Lubimy Czytać. Do tej pory została wydana w Czechach (Mozaci tramvaj) i we Włoszech (La donna perfetta), w przygotowaniu są kolejne tłumaczenia. W 2017 roku premierę miała jej druga książka "Trzecia", która znalazła się wśród czternastu pozycji nominowanych do Nagrody Wielkiego Kalibru. w 2018 roku ukazał się thriller "W pułapce", także nominowany do Książki Roku portalu Lubimy Czytać. "Oszukana" to jej czwarta książka. Autorka wraz z mężem i dwoma synami mieszka w Krakowie i pracuje nad kolejnymi thrillerami.


O czym jest thriller "Oszukana"?

Jestem Lena, mam dwadzieścia trzy lata, interesuję się fotografią, mieszkam w uroczej willi nad jeziorem. W wielkim domu, otoczonym lasem, tylko ja, mój chłopak i nasz pies. Jednym wyda się to romantyczne, innym mroczne, a dla mnie to po prostu idealna kryjówka. Musiałam uciekać, musiałam się gdzieś schować, nie chciałam umrzeć. Żyję chwilą, stronię od ludzi, codziennie przekonuję siebie, że moje wcześniejsze życie nie istniało. Tak jest prościej. Gdy się w kółko powtarza kłamstwa, w końcu zaczyna się w nie wierzyć. Ale to tylko część prawdy o mnie. Tak jak każdy z nas mam swoje tajemnice i lęki. Najbardziej boję się, że jeśli przeszłość mnie odnajdzie, zginę! To, co mi się przydarzyło, równie dobrze mogło spotkać ciebie.


Czy polecam ten thriller psychologiczny?

Pierwsze 70 stron sprawiło, że miałam ochotę odłożyć tą książkę. Nic się nie działo, wszystko się jakoś ślimaczyło. Teraz jednak wiem, że to było jakże potrzebne preludium, które wprowadziło mnie w świat Leny, w jej skórę i to, jakie emocje nią targają. Nostalgia, każdy dzień identyczny i strach odczuwalny na każdym kroku. Tak właśnie czuła się Lena i autorka wspaniale oddała tą atmosferę. Książkę serdecznie polecam. Każda strona jest warta całkowitego poświęcenia się jej. Losy Leny, Emila i Nikodema to bardzo realnie przedstawiona historia, które naprawdę mogła spotkać każdego z nas. Czasem przypadek decyduje o naszych dalszych losach, które niekoniecznie muszą być dobre. A najbardziej przerażające jest to w jaki sposób świat Leny, Emila i Nikodema w pewnym momencie krzyżuje się na rozstaju dróg. Serdecznie zachęcam Was do sięgnięcia po thriller psychologiczny "Oszukana". Wy także poczujecie się oszukani, ale nie będziecie zawiedzeni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz